FAQ

Update:  Nya frågor och svar längst ner: “Vad hände sen?”

 

Q: Vad är det här för site?

A: En glad uppdiktad site med kul jobbtitlar. Siten har hijackat Microsofts hashtag #kuljobbmicrosoft. Detta är alltså inte en officiell Microsoft-sida.

Q: Vad är sitens syfte?

A: Att genom aktuellt content på samma ämne (kul jobb) visa Microsoft-gänget att det kanske finns något intressant med den här killen på lejonet.

lion

Q: Vem ligger bakom det här?

A: Erik Olsson (killen på lejonet)

Efter att ha varit med och etablerat ett svenskt tech startup i New York, som producerar unikt crowdsource:at content, är jag nu åter i Sverige. Nyligen startat liten digital byrå.

Efter studier vid Columbia University, Stockholms Universitet och State University of New York ligger en Bachelor i Marketing and Management och en Master i Business Administration (Strategic IT Management) i den akademiska bakluckan.

* Kajaktalang på 90-talet men lyckades aldrig med den där eskimosvängen.
Stadslagsspelare i fotboll och handboll under 2001.
* Fallskärmshoppare i Nya Zeeland 2007.

Bästa strategiska kommunikatör på 11 år i kurs på Columbia University vilket kommit väl till pass under mina content-strategi-möten med höga chefer på SONY, Unilever, Warner Music, Hearst, McGraw-Hill, Loews mfl.  Med andra ord: Kan leverera fängslande innehåll med minnesvärd effekt.

 

Q: Vad är grejen med “Världen är full av kul jobb”?

A: Dels passade titeln in på sidans innehåll men påvisar samtidigt den inställning jag tror är viktig för att lyckas i arbetslivet. Att få jobba med skapande och leverera content som berör och påverkar människor är definitionen av kul för mig. Det finns två viktiga saker på den här sidan som tydligt visar hur jag ser på content.

  1. Det handlar dels om att fånga ett “entertainment span” (det som vanligtvis benämns attention span). Det räcker inte att fånga uppmärksamheten längre, vi vill bli underhållna och har vant oss vid “instant rewards” när videor autospelas i våra social feeds och YouTubes VD Susan Wojcicki menar att brands måste inkorporera memes i sina videor för att nå viral spridning bland millennials. Troligtvis ligger detta resonemang bakom hashtaggen #kuljobbmicrosoft.
  2. Det handlar även om att kommunicera till dig som människa. B2C och B2B är förlegat. Jag tror på H2H (human to human) som en mycket starkare och mer relevant röst.
    Om människor inte kan se din mänskliga sida som individ, varumärke eller organisation ses du bara som ännu en robot.

 

Q: Men har du gjort allt själv?

A: Ja, från design av Favicon, logga och anpassning av datorns skärmbild från microsoft.se i photoshop till domänregistrering, webbsidan, ny emailserver+konto, innehåll, licensiering av bildmaterial för icke kommersiellt bruk (eget bildmaterial samt bl.a. från reddit), twitter, instagram, idé (brainstorming med min briljante kompis Mikael Ehrlington), wordpress-installation, hantering av plugins, Google Analytics tag för trafikanalys, Search ads, OneDrive-synk av filer mobil/laptop och lite sånt.

 

Q: Men har du inga rekommendationer?

A: Jo visst. Ring eller maila så löser det sig. Nummer och mail går att hitta för den som söker.

 

Q: Vad hoppas du få ut av detta?

A: Ett par leenden och jobb på Microsoft såklart!

 

Uppdatering:

Q: Vad hände sen?

A: Jobbar numera som Upplevelseansvarig på Microsoft, CIE (skapar upplevelser för ledningsgrupper) – så det gick väl ganska bra för kuljobbmicrosoft.se tillslut :-)

Tack för det överväldigande intresset och till alla er som hört av sig.

 

Q: Kan man kontakta dig på något sätt?

A:  Javisst, skicka ett mail via sidan så lovar jag att svara.

 

 

 

Allt är möjligt.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *